Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /nfsmnt/hosting1_2/6/d/6de4edbb-f024-41f9-b836-9cccfa7e53c0/gyano.hu/sub/gergo/textpattern/lib/txplib_db.php on line 14
gergo.gyano.hu: lefalazott ajtók nyitása - problémák, tapasztalatok

·lefalazott ajtók nyitása - problémák, tapasztalatok·

Posted by Gery at 2008-02-02 00:19 in golf-blog\ views:18249

Úgy gondoltam, hogy az elmúlt fél év tapasztalatai alapján írok egy kis összefoglalót a témáról, mert én sem találtam túl sok hasznos, használható infót mielőtt nekivágtam a dolognak.
Adott egy Golf. Az autó kilincsei, zárai lefalazva. Ami azt jelenti, hogy az ajtók csak egyféleképpen nyithatók: elektromosan.

Katt a továbbra!

Ez mindjárt felveti a legelső problémát:
1. Mi van, ha lemerül az akkumulátor?
Gond. Megoldására, elhárítására több lehetőség van: – Nem hagyunk bekapcsolva semmilyen fogyasztót. Bár ez alapvető. – Tartalék akkut építünk be a rendszerbe, ami akkor lép működésbe, ha a normál akksi lemerült. – Ha sokáig nem használjuk az autót és tegyük fel, garázsban van, akkor pattintsuk fel a motorháztetőt, hogy könnyű legyen az akksit feltölteni. Bár egyes típusokon nem okoz problémát a motorháztető felnyitása sem. :) – Vezessünk ki valahova egy pár vezetéket, ami csak a nyitószerkezethez kapcsolódik, és akksi lemerülés esetén innen külső táppal rögtön nyithatjuk az ajtót. Természetesen ez nem biztonságos, én olyat alapból nem csinálnék, ami nem biztonságos. De ez is egy lehetőség.

2. Mi van, ha befagy a nyitószerkezet?
Ha nincs lehetőséged az autót legalább télen garázsban tartani, és még használni is szeretnéd télen néha-néha a gépet, akkor nagyon nem ajánlom a kilincsek eltűntetését. Velem már előfordult, hogy beugrottam egy vacsira egy étterembe, és mire kiértem, nem nyíltak az ajtók. De szerencsére a csomagtérajtóm nyílott, így onnan kinyitottam a hátsó ajtót, onnan pedig az elsőt. Ha három ajtós lett volna a gépem, mászhattam volna be, ami elég érdekesen nézett volna ki a város közepén.

3. Mi van, ha bekrepál a vezérlő elektronika?
Akkor baj van. Nagy baj. Erre lehet megoldás az 1. pontnál leírt megoldás, miszerint közvetlen ki kell vezetni a nyitónak a tápját. Ismétlem nem biztonságos! Ezért úgy kell megalkotni a vezérlő elektronikát, hogy az tuti működjön. Sufnis csatlakozásokkal, tákolmányokkal én nem kísérleteznék. Én inkább megcsináltam korrekten magamnak, és bízom benne, hogy nem lesz baj. Inkább, mint veszítsek a biztonságból.

4. Mi van, ha kimegy egy bizti?
Ugye nem mindegy, hogy melyik bizti megy ki. Ha leágazunk a tápról, rádobunk egy biztit, majd bekötjük a vezérlőbe, relékbe a tápot, akkor az nem jó. Gondoljunk bele: meghibásodik például egy ajtónyitó mágnes, és kicsapja. Kimegy az egész, nem nyílik semmi. Ezért kell minden egyes ajtóhoz menő tápot is külön, megfelelő méretű biztikkel ellátni.

5. Mi van a tápvezetékek vastagságával?
Természetesen nem hajszálvékony vezetékekkel kell biztosítani a tápellátást. Elég nagy áramerősségre van szüksége az ajtónyitóknak. Emlékeim szerint a kínai “csomagtér ajtó nyitó mágnes” 9 Amper körül, a sima, központi zár motor pedig 5-6 Amper körüli áramot vesz fel. Ez elég nagynak tűnhet, de természetesen impulzusokkal vezéreljük a cuccot, de erről még később. A másik pedig, hogy a vékony vezetékek könnyebben is szakadnak.

6. Milyen ajtónyitó szerkezetet használjak? Mesélnél kicsit?
Persze! :) Én nyáron a csomagtér nyitó mágnes vagy univerzális mágneses ajtónyitó kódnévvel ellátott szerkezetben bíztam. Nem sokáig. Ezt például 6400 Forintért (RS Tuning), vagy 3500 Forintért (Webhifi) lehet jelenleg kapni. Én az olcsóbb megoldást választottam, sokan azt mondják a drágább is teljesen ugyan az a kínai… termék. Szutykot akartam írni, de nem teszem.

Másik megoldás a sima kétvezetékes központi zár motor vagy követő motor. Ilyenből például 800 Forint (Webhifi) a noname, és 2000 Forint a Spal (Mobildata).

Amikor építettem az autót, az első két ajtóhoz a csomagtér nyitó mágnest, a csomagtérhez pedig egy sima központi zár motort használtam. Nem tudom miért, úgy gondoltam a csomagtérre elég a gyengébb megoldás is. Mint később beláttam, igencsak tévedtem, mivel a csomagtér nyitónak még sosem volt baja, az ajtónyitóknak viszont igen. Kezdődött ott, hogy beépítés, azaz a finomhangolás során a jobb ajtónyitót elég sokszor próbálgattam egymás után. Aztán túlmelegedhetett a tekercs, és azt mondta pápá. Ennyi volt az élete. Gyorsan rendeltem a helyébe egyet, amit beépítettem és minden rendben volt.
Az autómon cserélve lettek az ajtók teli ablakosra. Miután az ajtókat feltettem, az volt az első, hogy beépítsem kísérleti jelleggel a nyitószerkezeteket. Ekkor még volt kilincs, kellett egy kis tesztidőszak. A nyitó tökéletesen működött. Aztán következett egy kis karosszériamunka, állítgatás az ajtókon, amit nem én végeztem – először. Ugyanis mikor festés után újra beépítettem a nyitót, a következő két eset állt fenn: vagy beáznak az ajtók, viszont a nyitó kilöki ahogy azt kell, vagy nem áznak be az ajtók, de akkor a nyitáshoz a B oszlopnál enyhén meg kell nyomni egy pillanatra az ajtót. Mégiscsak az utóbbit választottam érthető okokból. Viszont így elég sokat veszített a dolog a varázsából és a következő projektet is eléggé visszafogja (erről később). Így maradt.
Jött a tél, fent már írtam róla. De nem eleget, ugyanis néhány hete épp akartam kiállni a garázsból, mikor nem nyílott a bal első ajtó. Fagy nagyon messze volt, főleg a garázsban, ezért nem értettem mi van. A jobb oldali ajtó és a csomagtér működött. Átnéztem a biztiket, minden rendben. Vezetékeknek semmi bajuk. Az előzőekben már írt túlmelegedés is kizárva. Hát akkor mi történhetett? Nedvesség, pára, miegymás, hát ma szétszedtem, és olyan szinten korrodálódtak a csatlakozó saruk, hogy nem tudott átmenni a sok-sok amper. Sajnos csak telefon volt nálam fotózni, így a képen nem igazán látszik rendesen a dolog.

Mivel nem tudtam, hogy elromlott e, vagy esetleg csak lecsúsztak a saruk, biztonságképp és még egy másik okból vettem gyorsan egy központi zár motort a szétszedés előtt. A másik ok pedig a következő: jóval az autó építése után olvastam egy fórumban, hogy a kínai vackoknál sokkal jobban használhatóak ajtónyitásra a sima központi zár motorok. Akkor úgy gondoltam, egyszer majd ki is próbálom. Hát ma, ha már úgyis szétszedem, gondoltam megteszem. Kaposváron lakom, hirtelen Pestre sem mentem most éppen, így örültem, ha egyáltalán valamit kapok itthon. És kaptam: SPAL motort 2200 Forintért (Marosi Autóvillamossági Bolt).
Visszatérve a rohadék kínaira, megkapargattam a csatlakozásokat úgy rendesen, és máris működött. De azért beépítettem a Spal-t próbaképpen. Az ajtót nem akartam még jobban összefurkálni, így a már meglévő tartót használtam fel. A megoldás, mint oly sokszor nem a legszebb, de használható.

Bekötöttem a bóvdent jól, majd jött a próba. Csodák csodájára sokkal nagyobb erő kifejtésére képes a cucc, mint az előző! Ez azt jelenti, hogy a fent leírt hiba már nem fordul elő többé a bal ajtónál, tehát megnyomom a gombot, és az ajtó egyből néhány centit kiugrik. Csodás.
Összegezve, ha most csinálnám az autót, mindenképp a központi záras megoldást választanám. Olcsóbb és jobb is, most már tapasztalatból mondom. A közeljövőben a jobb első ajtót is átalakítom majd ilyenre.

7. Eléggé ki fog nyílni az ajtó?
Reméljük. Én azt mondom, először ki kell próbálni, hogy hogy viselkedik. Az én esetemben néhány centire magától kilökődik az ajtó. Persze előfordulhat például emelkedőn bizonyos esetekben, hogy nyitáskor el kell kapni kézzel, hogy rendesen nyíljon.
Ha nem eléggé lökődik ki az ajtó, arra is van megoldás. Úgy hívják “door popper”.

A képen lévő elég nagy darab, majdnem 10 centi hosszú, marha erős rugó van benne. Ilyet lehet rendelni például az ebay-en 16 usd körül két darabot. Én rendeltem, de végül nem használtam fel, eladtam, mert átgondoltam, és szerintem nem minden esetben szerencsés, ha az ajtó szinte kilövi magát. Szűk parkolóban elég gáz lehet, ha tegyük fel kinyitom a jobb elsőnek az ajtót, de nem figyel, és már koccan is..

8. Milyen távvezérlőt használjak? Mire figyeljek?
Nem tudom, amilyet akarsz! Nagy divat mostanában a bicskakulcsos távirányító, meg mindenféle okos dolog. Nekem fontosabb volt, hogy olyan legyen amilyet én szeretnék. Nekem 4 csatornás távvezérlőre volt szükségem, az autós kitekben pedig az ritka. Így riasztóközpontokhoz való adót és vevőt rendeltem. Satel 4 csatornás vevő és 2 darab 4 csatornás adó volt 11700 Forint (RX4K, P4. Phon-Tech Bt.).

Nyugalmi áramfelvétele 10-15 mA, ami igazán nem sok. Arra kell ügyelni, hogy hiába van ezekben relé az egyes csatornákhoz, ezek többnyire nem elégségesek akkora áramerősséghez, amire szükség van. Ezért én úgy csináltam meg, hogy mindegyik relé meghúz egy sima autósboltban kapható combos relét. Így már nem kell félnünk semmitől.

9. Lehet még ennél több?
Lehet, bizony. De ennek már egyre kevesebb értelme van.

Ez egy mikrokontrolleres vezérlő lesz. Ennek felhasználásával lehet majd az ajtókat RFID-vel is nyitni. A pontos működés még nincs meghatározva, mert az RFID áramköre elég sokat fogyaszt alapból, amivel nem biztos, hogy terhelném az akksit. Annyit elárulok, hogy a bal oldali tükörbe már most be van építve egy tekercs, valamint mindkét tükör alsó részében van egy-egy nyomógomb is… A gombok segítségével kóddal is ki lehet nyitni majd az ajtókat. Egy gombbal bepötyögni egy hosszú kódot nem kis feladat, de milyen hasznos, ha bennfelejtetted a távirányítót az autóban. Vagy épp strandolsz, és nem akarod magaddal vinni. :)
Amint lesz időm, megcsinálom ezt is…

10. Kérdésem van, vagy valamit jobban tudok nálad.
Akkor írd meg ide kommentbe légyszives. Így mások is láthatják. Vagy írd meg email-be nekem ide! Érdekelnek a vélemények, és az ember mindig tanul. Előre is köszi.

Ha még valami eszembe jut a dologgal kapcsolatban (amire van esély), akkor azt természetesen le fogom írni.

  1. Tibi    2008-04-08 23:15    #

    Csao. Mitol lehet az h mintha leallna a turbo? Meg lehet tuningbox nelkul emeleni a turbonyomast?

  2. gery    2008-05-07 10:50    #

    Csao :)
    1.3 fűnyíró... a turbóval még nincs tapasztalatom, szal passz :)))

  3. csacsa88    2008-06-21 19:14    #

    Hali!
    Én most falztattam le az ajtoimat,de még nem vettem semmi féle mágnes zárt vagy központizár motort! Te meiket javasolnád? És h rakjambe? éys mitöl ugrik ki az ajto?
    Válaszodat elöre is köszönöm!
    ÜdVW

  4. Kori    2008-08-09 21:07    #

    Szia, kicsit más jellegű de lehet van tapasztalatod benne! Bal első ajtóm nem nyílik, a gomb meg mintha fordítva működne. Végül már kivágtam belül a kárpitot(mert leszedni csak nyitott ajtónál lehetne), a zárról lekötöttem mindent, kézzel működtetem az egészet, de egyszerüen nem nyit. Szerinted hogyan lehetne kinyitni az ajtót? Egy 1993-as Audi-100-ról van szó, köszönöm válaszod.

  5. jancsibacsi    2009-01-17 20:19    #

    Helló!
    nem tudsz valakit aki autómatikus ajtókkal foglalkozik?
    Forgalmazás, beszerelés…
    köszi

  6. Papp Roland    2009-02-21 11:38    #

    Hello
    tudnál nekem segíteni központizar motorjaval kapcsolatba
    pontosan hogyan kéne bekotni stb..
    Msn : rolly34@freemail.hu

  7. mejo    2009-03-20 13:57    #

    Szia.
    Egy kis segítségre lenne szükségem.
    Egy 93-as astra csomagtér ajtóját kellene most lefalaznunk.Utána a nyitást központi zár motorjával szeretnénk megoldani.Van valami kapcsolási rajzod hozzá..
    msn:polo_tuning@mailbox.hu

    Előre is köszi a segítséged.

  Textile Segítség